Del 1 Grunnleggende veiledning (første helg)
Del 1 organiseres som et opplegg der teori og praksis inngår i hverandre. Padlingen vil foregå i grad 3-4.
Målet med del 1 er dels å gjennomgå hvilke krav som stilles til veiledning innen elvepadling (kravsanalyse), dels kartlegge hvilke kapasiteter den enkelte deltaker besitter i forhold til dette (kapasitetsanalyse). Følgende momenter tas opp i løpet av del 1:
Veilederrollen
Veilederen forventes å være ressursperson som fremmer elvepadling. I dette ligger å yte bidrag rettet mot rekruttering, aktivitet og sikkerhet innen padlemiljøet, samt utvise ansvarlighet under padleaktivitet. En Veileder må også være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere kurs i kursstigen til NPF for elvepadling.
Friluftsliv
Padling som friluftsliv og idrett. Hva kjennetegner padling som friluftslivsaktivitet? Vektlegging av gode padle- og naturopplevelser.
Kursstigen og våttkort
Kurssystemet og innholdet i læreplanene fra introduksjonskurs til Veilederkurs gjennomgås og diskuteres.
NPF - organisasjonen
Tinget, styret, TK og klubbene. Info fra NPF; Web-sidene, generelt om aktivitet rettet mot padling.
Generell treningslære (kort og integrert del i det praktiske padleopplegget)
- Valg av aktiviteter. Variasjon, intensitet, varighet og progresjon.
- Anatomi og styrke. Musklene involvert i padlebevegelsen. Skader og restituering. Forebygging av skader.
- Utholdenhet og bevegelighet.
- Teknikktrening på de ulike stadier; tilvenning, grov- og finkoordinering, automatisering, tilpasning.
Teknikktreningsmetoder
Hel/del-metoden, problemmetoden, instruksjonsmetoden, baning, variasjon. Tilbakemeldingsprosessen.
Instruksjons- og veiledningsmetodikk
Forsterkningsprinsippet, aktivitetsprinsippet, individualiseringsprinsippet, samarbeidsprinsippet, motivasjonsprinsippet.
Psykologi
Gjennomgang av Halvard Føllesdal sitt skriv om "Psykiske faktorer ved veiledning/instruksjon av grupper." fra 1996.
Evaluering/Prøve
Hjemmeeksamen i etterkant av teoriundervisningen.
Del 2 Sikkerhet og redning (andre helg)
Del 2 organiseres som en tur der det fokuseres på sikkerhet. Padlingen vil foregå i grad 3-4.
Målet med del 2 er at deltakerne skal kunne lede relativt enkle redningsoperasjoner. Alle deltakerne skal få sjansen til å lede en slik operasjon i løpet av kurset. Momenter som vektlegges:
1. Generelt om formasjoner i elven
- Strøm, bølger, valser, dropp, osv.
- Risikomomenter.
- Synfaring og vurdering av risikomomenter.
- Gradering av elv.
2. Forebyggende sikkerhet
- Utstyr - med vekt på sikkerhets- og redningsutstyr.
- Padleferdighet, dagsform og vanskelighetsgrad.
- Synfaring og sikring.
- Gruppedynamikk og organisering.
- Lederskap og beslutninger.
- Kommunikasjon.
- Førstehjelp. Repetisjon hypotermi, drukning og hjerte-lungeredning.
3. Egenredning
- Svømming i elv.
- Svømming i valser.
- Oppførsel i kritiske situasjoner.
4. Redning av andre - redningsoperasjoner
- Bruk av line, linekasting.
- Tauing.
- Redning av padler (bevisst og bevisstløs), pinning, fotfanging, underspyling, live bait.
- Redning av utstyr.
-
Sikkerhet og HMS. Veileders rolle og ansvar på dette temaet. Aktuelle momenter:
- Mål for tiltak rettet mot sikkerhet under gjennomføring av padleaktivitet.
- Organisering av aktiviteten.
- Kartlegging av risiko (risikoanalyse).
- Gjennomgang av tiltak for å fremme sikker padling, samt håndtering av uforutsette hendelser under padleaktivitet.
- Kvalitetssikring av HMS-rutiner.
Del 2 avholdes med tanke på at hver enkelt deltaker skal få en forståelse av hvilke sikkerhetsmessige krav som stilles til instruering og veiledning i elvekajakk, gjennomføre dette på en sikker måte, samt bli i stand til å iverksette redning ved behov.
Del 3 Veiledning i praksis (tredje helg)
Del 3 organiseres som en helgetur over tre dager. Padlingen vil foregå i elv grad 3-4.
Det tas utgangspunkt i den enkeltes kapasiteter og ferdigheter knyttet til temaene under del 1 og 2. Målet med Del 3 er at deltakerne får veiledet gruppa under krevende forhold. Situasjonsbestemt læring vektlegges. Følgende momenter inngår i læringsprosessen:
Planlegging: hvor går turen, risiko, utstyr etc.
Denne delen er lik Sikkerhetskurset innholdsmessig (se Sikkerhetskurset for innhold), men det stilles høyere krav til deltakeren. Viktige poenger er:
Deltakerne skal kunne lede relativt enkle redningsoperasjoner. Alle deltakerne skal få sjansen til å lede en slik operasjon i elv i løpet av kurset.
Del 3 bør avholdes med tanke på at deltakerne skal avholde Sikkerhetskurs selv en gang.