Kurset er lagt opp som tre deler, fordelt på tre helgeturer. Den siste delen går over tre dager. Situasjonsbestemt læring, samt deltakernes evne til å vise initiativ vektlegges.
Del 1 Grunnleggende veiledning (første helg)
Målet med første helg er blant annet å gjennomgå hvilke krav som stilles til veiledning innen havpadling (arbeidskravsanalyse), dels kartlegge hvilke kapasiteter den enkelte deltaker besitter i forhold til dette (kapasitetsanalyse).
Veilederrollen
Veilederen forventes å være ressursperson som fremmer havpadling. I dette ligger å yte bidrag rettet mot rekruttering, aktivitet og sikkerhet innen padlemiljøet, samt utvise ansvarlighet under padleaktivitet. En Veileder må også være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere kurs i kursstigen til NPF for havpadling.
Friluftsliv
Padling som friluftsliv og idrett. Hva kjennetegner padling som friluftslivsaktivitet? Vektlegging av gode padle- og naturopplevelser.
Stjernesystemet
Kartlegging og gradering av ulike momenter og formasjoner på havet.
Kursstigen og Våttkort
Kurssystemet og innholdet i læreplanene fra introduksjonskurs til Veilederkurs gjennomgås og diskuteres.
NPF – organisasjonen
Tinget, styret, TK og klubbene. Info fra NPF; Web-sidene, generelt om aktivitet rettet mot padling.
Generell treningslære (kort og integrert del i det praktiske padleopplegget)
- Valg av aktiviteter. Variasjon, intensitet, varighet og progresjon.
- Anatomi og styrke. Musklene involvert i padlebevegelsen. Skader og restituering. Forebygging av skader.
- Utholdenhet og bevegelighet.
- Teknikktrening på de ulike stadier; tilvenning, grov- og finkoordinering, automatisering, tilpasning.
Teknikktreningsmetoder
- Hel/del-metoden.
- Problemmetoden.
- Instruksjonsmetoden.
- Baning.
- Variasjon.
- Tilbakemeldingsprosessen.
Instruksjons- og veiledningsmetodikk
-
Forsterkningsprinsippet, aktivitetsprinsippet, individualiseringsprinsippet, samarbeidsprinsippet, motivasjonsprinsippet.
Oppdagende Læring
Andre helg, praktiskpedagogisk og sikkerhet
Helg to organiseres med vekt på praktisk-pedagogisk arbeid og sikkerhet.
Deltagerne arrangerer et dagsseminar/ workshop på tilsvarende nivå som aktivitetslederkurs. Pedagogiske momenter fra første helg vektlegges.
Tema for sikkerhet helg to og videre i helg tre:
1. Generelt om formasjoner og risiko på hav
- Generelt om formasjoner på havet: strøm, bølger, dønninger etc.
- Risikomomenter: Tåke, vind, kulde, skjær/ brytninger etc. Padling i mørket.
- Synfaring og vurdering av risikomomenter.
- Stjernesystemet. Kartlegging og gradering av ulike momenter og formasjoner på havet.
2. Forebyggende sikkerhet
- Utstyr - med vekt på sikkerhets- og redningsutstyr; Taueline, karabiner, førstehjelpssaker, kniv, fløyte, tape og flytevest (oppdriftskrav).
- Førstehjelp. Repetisjon Hypotermi, drukning og hjerte- og lungeredning.
- Padleferdighet, dagsform og vanskelighetsgrad.
- Navigasjon.
- Sjømannskap.
- Organisering.
3. Egenredning
- Tømming og entring av veltet kajakk.
- Kajakkrulle.
- Padling med kalkulert risiko. Hvordan manøvrere seg vekk fra brytninger, skjær etc.
- Svømming med utstyr.
- Oppførsel i kritiske situasjoner.
4. Redning fra båt
- Kammeratredning.
- Tauing.
- Redning av padler (bevisst og bevisstløs).
- Redning av utstyr.
5. Redning fra land
- Landgang under krevende forhold. Assistanse under langgang.
Sikkerhet og HMS.
Veileders rolle og ansvar på dette temaet. Aktuelle momenter:
- Mål for tiltak rettet mot sikkerhet under gjennomføring av padleaktivitet.
- Organisering av aktiviteten.
- Kartlegging av risiko (risikoanalyse).
- Gjennomgang av tiltak for å fremme sikker padling, samt håndtering av uforutsette hendelser under padleaktivitet.
- Kvalitetssikring av HMS-rutiner.
Psykologi
Gjennomgang av psykiske faktorer ved veiledning/ instruksjon av grupper.
Helg tre, veiledning og ledelse under utfordrende forhold
Del 3 organiseres som en helgetur over tre dager. Padlingen vil foregå i 5 stjerners forhold og farvann.
Det tas utgangspunkt i den enkeltes kapasiteter og ferdigheter knyttet til temaene fra de to første helgene. Følgende momenter vektlegges:
- Planlegging: hvor går turen, risiko, utstyr etc.
- Pakking av havkajakken for overnattingstur.
- Teknikk: padleteknikk og redningsteknikk i 4 stjerners forhold.
- Gruppedynamikk: ulike roller og rollefordeling i gruppa.
- Veiledning og ledelse.
- Navigasjon.
- Sjømannskap.
- Kystfriluftsliv.